Beyond Legal Politics the Nursi Model and the Tunisian Experience

Authors

  • Mohammed Sebti

Keywords:

Ali bin Ghadhahem, Nursi, Bourguiba, Secularism, Sharia politics

Abstract

This article is not in its depth a discussion of Nursi Movement, as much as it is a research in its absence. Nursi Movement, which was founded in the midst of a feverish struggle with the secular forces that destroyed the unity of the Islamic world and isolated Turkey from its civilized environment, represents a distinct approach from the rest of the protest options that it will take the conservative segment in modern Turkey since the Kemalist period, which prompts us, after defining the characteristics of this movement, to seriously question the reasons why such a reformist model has not appeared in other Arab countries in particular, and perhaps Tunisia, which will also know violent secularization through Bourguiba modernization, is considered the most experiment similar to contemporary Turkey. Despite this, the Tunisian religious institution will experience a collapse with which it will be unable to resist, and will fail to produce a movement with the specificity of the Nursi Movement. Accordingly, this research, which ruled that the two experiments take a different path, will try, through a socio-historical approach, to answer the deep reasons behind this creative sterility, recalling the process of history and the struggle of social components to show the contradictions.

References

النورسي، اللمعات، ترجمة مركز الترجمة والبحوث العلمية، دار السنابل الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، جمهورية مصر العربية، ط ١، ١٤٣١- ٢٠١٠م.

النورسي، المكتوبات، ترجمة مركز الترجمة والبحوث العلمية، دار السنابل الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، جمهورية مصر العربية، ط ١، ١٤٣٣- ٢٠١٢م.

النورسي (سعيد)، الملاحق، تر إحسان قاسم صالحي، دار سوزلار – القاهرة، ط6، 2011.

النورسي (سعيد)، صيقل الاسلام، تر إحسان قاسم صالحي، دار سوزلار – القاهرة، ط6، 2011.

إبراهيم (شعلان عبد القادر)، البعد السياسي في حياة بديع الزمان سعيد النورسي، مجلة تكريت للعلوم السياسية، المجلد 3، العدد 3، حزيران-يونيو 2019.

ابن قيم الجوزية (شمس الدين، محمد بن أبي بكر)، الطرق الحكمية في السياسة الشرعية، تح نايف بن أحمد الحمد، دار عالم الفوائد، دط، دت.

إلهامي (محمد)، تركيا جذور الصراعات الداخلية، المعهد المصري للدراسات الاستراتيجية والسياسية-تركيا، دط، 2017.

الحبيب (كمال سعيد)، الدين والدولة في تركيا المعاصرة، مكتبة الإيمان-القاهرة، ط1، 1431هـ-2010م.

خلاف (عبد الوهاب)، السياسة الشرعية في الشئون الدستورية والخارجية والمالية، دار القلم-بيروت، دط، 1408 هـ- 1988م.

راباسا (أنجل) & لارابي (ستيفن)، صعود الإسلام السياسي في تركيا، تر إيراهيم عوض، مركز نماء للبحوث والدراسات-بيروت، ط1، 2015م.

الزبيدي (أبو الفيض، محمّد بن محمّد، المرتضى)، تاج العروس من جواهر القاموس، تح محمود محمد الطناحي، دار التراث العربي-الكويت، دط، 1413هـ-1993م.

السنوسي (محمد بن عثمان)، مسامرات الظريف بحسن التعريف، تح الشاذلي النيفر، دار الغرب الإسلامي-بيروت، ط1، 1994م.

شاطر (خليفة) وآخرون، تونس عبر التاريخ: الحركة الوطنية ودولة الاستقلال، مركز الدراسات والبحوث الاقتصادية والاجتماعية-تونس، دط، 2005م.

شترة (خير الدين)، الصلات الروحية بين الطرق الصوفية في المغرب العربي: الجزائر وتونس أنموذجا، الجامعة الإفريقية العقيد احمد دراية-أدرار، الملتقى الدولي الحادي عشر: التصوف في الإسلام والتحديات المعاصرة، نوفمبر 2008.

الشريف (محمد الهادي)، تاريخ تونس من عصور ما قبل التاريخ إلى الاستقلال، تر محمد الشاوش &محمد عجينة، دار سراس للمشر-تونس، دط، 1993.

الصالح (منال)، نجم الدين أربكان ودوره في السياسة التركية: 1969-1997، الدار العربية للعلوم ناشرون-بيروت، ط1، 1433-2012م.

الصغاني (الحسن بن محمد)، التكملة والذيل والصلة لكتاب تاج اللغة وصحاح العربية، تح عبد العليم الطحاوي وآخرون، مطبعة دار الكتب-القاهرة، ط1، 1970م.

عبد الرحيم (ابراهيم أحمد)، السياسة الشرعية، دار النصر- القاهرة، ط1، 1427هـ-2006م.

العجيلي (التليلي)، الطرق الصوفية والاستعمار الفرنسي بالبلاد التونسية: 1881-1939، منشورات كلية الآداب بمنوبة-تونس، 1992م.

غانياج (جان)، ثورة علي بن غذاهم 1864، تر لجنة من كتابة الدولة للشؤون الثقافية، الدار التونسية للنشر-تونس، دط، 1965.

الغنوشي (راشد)، من تجربة الحركة الإسلامية في تونس، دار المجتهد للنشر والتوزيع-تونس، ط1، 2001.

القصاب (أحمد) وآخرون، تاريخ تونس المعاصر: 1881-1956، تر حمادي الساحلي، الشركة التونسية للتوزيع-تونس، ط1، 1986م.

قلعجي (محمد رواس) & قنيبي (حامد صادق)، معجم لغة الفقهاء، دار النفائس-بيروت، ط2، 1408 هـ - 1988 م.

مارشال (جوردون)، موسوعة علم الاجتماع، تر أحمد عبد الله زايد & آخرون، المجلس الأعلى للثقافة-القاهرة، ط1، 2000م.

محفوض (عقيل)، تركيا والأكراد: كيف تتعامل تركيا مع المسألة الكردية؟، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات-الدوحة، دط، 2012.

محفوظ (محمد)، تراجم المؤلفين التونسيين، دار الغرب الإسلامي-بيروت، ط2، 1994 م.

محمد (هيفاء)، الإسلاميون في تونس بين المعارضة والسلطة، مجلة دراسات دولية- جامعة بغداد، العدد 58، جويلية-2014.

المديني (توفيق)، المعارضة التونسية: نشأتها وتطورها، اتحاد الكتاب العرب-دمشق، دط، 2001.

مزيان (محمد)، المغرب في الأدبيات الكولونيالية الفرنسية ومشروعية الغزو والإلحاق، مجلة عمران-الدوحة، العدد 17/5، صيف 2016.

مسلط (سعد عبد العزيز)، الطرق والجماعات الصوفية في تركيا ودورها في صنع القرار السياسي، مجلة كلية العلوم السياسية-جامعة الموصل، العدد4، 1430-2009.

معهد هودسون, الطريقة النقشبندية الخالدية والإسلام السياسي في تركيا، تر ادراك للدراسات، 2016.

مهورباشة (عبد الحليم)، الدولة الحديثة: دراسة نقدية في المفهوم عند وائل حلاق، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية-الإمارات العربية المتحدة، م16-عدد2 (B)، ديسمبر 2019.

الموصللي (أحمد)، موسوعة الحركات الإسلامية في الوطن العربي وإيران وتركيا، مركز دراسات الوحدة العربية-بيروت، ط2، 2005.

هلال (رضا)، السيف والهلال: تركيا من أتاتورك إلى أربكان، دار الشروق-القاهرة، ط1، 1419هـ-1999م.

ياسين (حمزة باسل)، مراجعة كتاب الدولة المستحيلة: الإسلام والسياسة ومأزق الحداثة الأخلاقي، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات-الدوحة، 2015م.

Akyeşilmen )Nezir(& Özcan )Arif Behiç(, Islamic Movements and Their Role In Politics In Turkey, Selcuk University, Journal of Institute of Social Sciences Volume: 31, 2014.

Aytürk (ilker), Nationalism and Islam in Cold War Turkey, 1944–1969, Middle Eastern Studies, Vol. 50, No. 5, 2014.

Bakir (Mustapha), Laïcité et religion en Tunisie, Thèse de doctorat pour obtenir le grade de docteur en études orientales, méditerranéennes et slaves, Université de Strasbourg,2016.

Bargaoui (Sami), « Des Turcs aux Hanafiyya » La construction d'une catégorie « métisse » à Tunis aux XVIIe et XVIIIe siècles, Annales. Histoire, Sciences Sociales, 60e année, 1-2005.

Bishku (Michael), Kemal Ataturk and Habib Bourguiba: Brothers from Different Mothers? ,in Michael M. Gunter, ed. Kurdish Issues: Essays in honor of Robert W. Olson, Costa Mesa, Mazda Publications- CA, 2016.

Chater (Khalifa), Introduction à l'étude de l'establishment tunisien : l'Etat Makhzen Husseinite et ses mutations. In: Cahiers de la Méditerranée- La Tunisie, une dynamique de mutation, n°49, 1, 1994.

Chérif (Mohamed. Hedi), Les mouvements paysans dans la Tunisie du XIXe siècle, In: Revue de l'Occident musulman et de la Méditerranée, n°30, 1980.

Haj Brahim (Fathi), Lecture critique du discours réformiste arabo-musulman moderne à la lumière de la problématique de la conciliation, Thèse présentée comme exigence partielle du doctorat en sociologie, Université du Québec à Montréal, 2013.

Henia (Abdelhamid), Le rôle des étrangers dans la dynamique sociopolitique de la Tunisie (XVIIe – XVIIIe siècle). Un problème d’historiographie », Cahiers de la Méditerranée, 84 | 2012.

Hermassi (Abdellatif), Société, Islam et islamisme en Tunisie, In: Cahiers de la Méditerranée, n°49 La Tunisie, une dynamique de mutation, 1, 1994.

Hörkürç (Hasan) ,Said Nursi’s ideal for human society : moral and social reform in the Risale-i Nur, Doctoral thesis, Durham University, Thesis Submitted for the Degree of Doctor of Philosophy, July 2004.

Kraïem (Mustapha), L'État de Bourguiba et les élites tunisiennes, In: Horizons Maghrébins - Le droit à la mémoire, N°46 Réalites tunisiennes : l'état de manque ; politique, économie, société, culture. Le haut-atlas marocain : vie sociale et cultures en terrasse,2002.

Leezenberg (Michiel), Political Islam among the Kurds, Paper originally prepared for the International Conference ‘Kurdistan: The Unwanted State’, Jagiellonian University/Polish-Kurdish Society, Cracow, Poland March 29-31, 2001.

Legrain (Jean-François), L’idée de califat universel et de congrès islamique face à la revendica- tion de souveraineté nationale et aux menaces d’écrasement de l’empire ottoman, Centre National d’Enseignement à Distance (CNED); Maison de l’Orient et de la Méditerranée-Lyon,1986.

Lozowy (Dominique), L'impact socio-politique du discours islamiste en Tunisie, A Thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies and Research in partial fulfilment of the requirements of the degree of Masters of Arts, Institut des études islamiques Université McGill, 1993.

Mermer (ali), Aspects of religious identity: The Nurcu movement in Turkey today, Thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy, Durham University-School of Oriental Studies, 1985.

Mokhefi (Mansouria), Tunisie : sécularisation, islam et islamisme, Karthala : Histoire, Monde & Cultures religieuses, n° 34 Juin 2015.

Monge (Claudio), Petite histoire de la genèse de l’islam turc et de son rapport au politique, Revue des sciences religieuses, Christianisme et islam, 87/2 | 2013.

n°5-6, 1969.

Nagy (Laszlo), Les partis politiques dans le mouvement national le cas de l'Algérie et de la Tunisie. In: Cahiers de la Méditerranée, États et pouvoirs en Méditerranée (XVIe-XXe siècles). Mélanges offerts à André Nouschi. Tome I n°41, 1, 1990.

Pigasse (Jean-Paul), Ombres et lumières sur la Tunisie, In: Politique étrangère, - 34ᵉannée

Seklani (Mohamed), La population de la Tunisie, Comité International de Coordination des Recherches Nationales de Démographie (CICRED) — Paris, 1974.

Silvera (Victor),Du régime beylical à la République tunisienne, In: Politique étrangère, n°5 - 22ᵉannée, 1957.

Tamaç (Burak), Reconciling science with Islam in Turkey: Islamic journals in perspective, tez danışmanı: yrd. doç. dr. Boğaç Erozan, Istanbul bilgi üniversitesi- sosyal bilimler enstitüsü uluslararasi ilişkiler yüksek lisans programi, 2010.

Temimi (Abdeljélil), Considérations nouvelles sur la révolutlon d'Ali ben Gadehem , Revue des mondes musulmans et de la Méditerranée, no 7, Année 1970.

Trépanier (Nicolas), Les Ordres. Tarikats et politique dans la Turquie républicaine, religiologiques, 23, printemps 2001.

Downloads

Published

2021-07-31

How to Cite

Mohammed Sebti. (2021). Beyond Legal Politics the Nursi Model and the Tunisian Experience. The Journal of Risale-I Nur Studies, 4(2), 80–104. Retrieved from https://thejrns.org/index.php/thejrns/article/view/60