The Eternal Tourist Attractions in The Thought of Imam Nursi
Keywords:
Landmarks, eternal tourism, thought, Al-Ustaz NursiAbstract
The primary objective of this study is not merely to analyze the features of eternal tourism in the thoughts of the esteemed scholar Bediuzzaman Said Nursi from a theoretical perspective, as commonly done in scientific research. Instead, it lies in connecting the readers of the article to the practical and applied aspect of their future lives and their eternal tourism experiences. The study aims to elucidate effective steps and distinctive features for comprehending the concept of eternal tourism, reflecting on the spiritual and psychological atmospheres that characterized the personality of the scholar Bediuzzaman Nursi and significantly influenced the direction of his life. The true eternal tourism, in the perspective of the eminent scholar Bediuzzaman Said Nursi, is the lengthy journey in which all humans, believers and non-believers alike, participate towards a common goal – the grave, then resurrection, and ultimately reaching the abode of eternal life. Accordingly, Nursi believes that those traversing this prolonged path undergo an experience that varies in degrees, depending on their actions and piety. Some cover the eternal tourism distance of a thousand years in a single day, resembling lightning, while others cover a distance of fifty thousand years in a day, as if wandering in the realm of imagination. Still, others follow diverse paths and require extended periods. Thus, the research attains its objectives by employing an inductive approach, scrutinizing the intricacies of the study and comprehending its contents through the letters and writings of Professor Nursi. It also utilizes an analytical methodology to discuss, study, and derive the true features of tourism in Nursi's philosophy. The research has yielded significant results, emphasizing that one of the crucial aspects of eternal tourism is activating the concept of human affiliation with "In the name of Allah." This concept holds immense power and an inexhaustible blessing, constituting a great treasure that never diminishes, especially when human poverty and helplessness are connected to the absolute power, making them intercessors accepted by the Almighty, the Merciful.
References
أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)، الرد على الجهمية والزنادقة، تحقيق: صبري بن سلامة شاهين، (د.م: دار الثبات، ط1، د.ت)
محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني اليمني (المتوفى: 1250هـ)، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، (دمشق: دار ابن كثير، بيروت: دار الكلم الطيب، ط1، 1414هـ) ج5
مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري (المتوفى: 261هـ)، المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله ، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي (بيروت: دار إحياء التراث العربي، د.ط، د.ت) ج1، ص192. كتاب القدر، بَابُ حِجَاجِ آدَمَ وَمُوسَى عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، رقم الحديث: 16 - (2653).
بديع الزمان سعيد النورسي، الكلمات، (القاهرة: دار السنابل الذهبية، ط2، 1433هـ/2012م)
الإمام بديع الزمان سعيد النورسي، اللمعات، القاهرة، دار السنابل الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، الطبعة الأولى، 2010.
محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري الرويفعي الإفريقي (المتوفى: 711هـ)، لسان العرب، (بيروت: دار صادر، ط3، 1414هـ) ج2
أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الزمخشري جار الله (المتوفى: 538هـ)، أساس البلاغة، تحقيق: محمد باسل عيون السود، (بيروت: دار الكتب العلمية، ط1، 1419هـ/1998م) ج1
محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، أبو الفيض، الملقّب بمرتضى، الزَّبيدي (المتوفى: 1205هـ)، تاج العروس من جواهر القاموس، تحقيق: مجموعة من المحققين، (د.م: دار الهداية، د.ط، د.ت)، ج6
أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسي (المتوفى: 458هـ)، المخصص، تحقيق: خليل إبراهيم جفال، (بيروت: دار إحياء التراث العربي، ط1، 1417هـ/1996م) ج4
محمد بن أحمد بن الأزهري الهروي، أبو منصور (المتوفى: 370هـ)، تهذيب اللغة، تحقيق: محمد عوض مرعب، (بيروت: دار إحياء التراث العربي، ط1، 2001م) ج5
محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم النيسابوري، المستدرك على الصحيحين، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا (بيروت: دار الكتب العلمية، ط1، 1411هـ/1990م)
مجموعة من المؤلفين (إبراهيم مصطفى/أحمد الزيات/حامد عبد القادر/محمد النجار)، المعجم الوسيط، (القاهرة: مجمع اللغة العربية- دار الدعوة، د.ط، د.ت)،
أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي الرازي الملقب بفخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ)، مفاتيح الغيب = التفسير الكبير، (بيروت: دار إحياء التراث العربي، ط3، 1420هـ)،
أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف النووي (المتوفى: 676هـ)، المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، (بيروت: دار إحياء التراث العربي، ط2، 1392هـ)
الإمام بديع الزمان سعيد النورسي، المكتوبات، القاهرة، دار السنابل الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، الطبعة الأولى، 2013.
الإمام بديع الزمان سعيد النورسي، إشارات الإعجاز في مظانّ الإيجاز، القاهرة، دار السنابل، 2010م
الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، الطبعة الأولى، 2010.
ثقة الدين، أبو القاسم علي بن الحسن بن هبة الله المعروف بابن عساكر (المتوفى: 571هـ)، تبيين كذب المفتري فيما نسب إلى الإمام أبي الحسن الأشعري، (بيروت: دار الكتاب، ط3، 1404هـ)
أحمد بن محمد بن علي بن حجر الهيتمي السعدي الأنصاري، شهاب الدين شيخ الإسلام، أبو العباس (المتوفى: 974هـ)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، (بيروت: مؤسسة الرسالة، ط1، 1417هـ/1997م)
محمود بن عمر الزمخشري، الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، (بيروت: دار إحياء التراث العربي، د.ط، د.ت)،
أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل الحنبلي الدمشقي النعماني (المتوفى: 775هـ)، اللباب في علوم الكتاب، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، (بيروت: دار الكتب العلمية، ط1، 1419هـ/1998م)
الإمام بديع الزمان سعيد النورسي، المثنوي العربي النوري، القاهرة، دار السنابل الذهبية للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، الطبعة الأولى، 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 The Journal of Risale-i Nur Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.